Dag 12: Uitrusten en naar Novigrad

29 september 2016 - Umag, Kroatië

We zijn er weer redelijk vroeg bij vandaag, om acht uur zitten we aan het ontbijt, wederom door Judith lekker klaar gemaakt. Vandaag hebben we niet al te veel plannen, het is een soort van rustdag, dus maakt het niet veel uit wat we doen. Nico maakt het reisverslag af en Judith is een beetje aan het rommelen. Nadat Judith gedoucht is, Nico gaat later, gaan we het vervolg van onze reis definitief bespreken en vastleggen. We besluiten om maar niet naar Budapest te gaan, misschien ook een beetje vanwege de recente bomaanslag op de politie, maar langer in Fažana te bijven.

Om tien uur drinken we koffie met onze dagelijkse stroopwafel (we delen er eentje Vakantie 2016 (832)bij ieder kopje koffie!) op ons balkonnetje en bespreken we het vervolg van onze reis nog eens rustig door. Het is er al heerlijk, het zonnetje schijnt en we genieten van de rust. Morgen vertrekken we vanuit Umag naar Fažana  toe. Tot nu toe hebben we daar 2 nachten geboekt. Nico belt met het hotel en laat daar 3 nachten van maken. Ook beslissen we om 2 nachten naar Zagreb te gaan, daar is ook veel te zien. Hiermee besluiten ook om maar niet in het huis van Arie & Selma te overnachten, maar ergens onderweg tussen Zagreb en Jakabszállás en boeken ook maar alvast een appartementje in de buurt van Kecskemét. Dat we dit allemaal op het laatste moment nog kunnen wijzigen is te wijten aan het feit dat we alles onderweg pas regelen via Booking.com. Tot nu toe hebben we dat gedaan tijdens onze rondreizen en dat bevalt uitstekend.

Het is elf uur en ook Nico is gedoucht. Lekker fris geschoren en goed ingesmeerd tegen de zon gaan we de deur uit, op weg naar een klein plaatsje hier vlakbij, Vakantie 2016 (875)namelijk Novigrad. Novigrad is een oorspronkelijk zeevaarders- en vissersstad, die zich heden ten dage op het toerisme heeft geconcentreerd. De leuke jachthaven is hier een onderdeel van. Het aantal inwoners wordt geschat op 4.500. De middeleeuwse stad heeft de jaren goed weten te doorstaan, een deel van de antieke stad is onder water terechtgekomen maar soms nog te herkennen. In de jaren 60 zijn hier de eerste hotels en appartementen gebouwd en is Novigrad uitgegroeid tot een vakantieoord dat dagelijks 10.000 bezoekers onderdak kan bieden. Het heeft een ruim aanbod aan accommodaties, restaurants, terrasjes, discoclubs en diverse georganiseerde excursies. Novigrad beschikt over rots- en kiezelstranden en daar moet je wel goed op voorbereid zijn!.

We parkeren de auto vlakbij de haven en lopen vervolgens naar de plaatselijke Vakantie 2016 (837)VVV om een plattegrond van het stadje te halen. Na overleg besluiten we om eerst maar eens rondom het stadje te lopen, langs de oude stadsmuren. Heerlijk slenterend langs de zee over de paden langs de stadsmuur genieten we van de omgeving. Het is er nog niet erg druk. De Vakantie 2016 (843)mensen die we tegen komen zijn al behoorlijk op leeftijd, waarvan er zich sommigen wagen om op de harde stenen ondergrond te gaan liggen zonnen. Een enkeling waagt zich in de zee, die volgens ons nog best een beetje fris is. Als we bijna helemaal rond hebben gelopen gaan we eerst maar even lekker eten bij één van de vele restaurantjes. We nemen een tafeltje aan de rand van de afzetting naar de zee en hebben zo een prachtig uitzicht op het water. Er liggen een paar mooie boten te dobberen in de zee, op zo’n 50 meter afstand van de wal. Met een klein rubberbootje varen de mensen dan naar wal en gaan daar eten, drinken of gewoon lekker flaneren.

Vakantie 2016 (851)Nadat de pizza opgegeten is rekenen we af en gaan naar de binnenstad. Het is maar een heel klein stadje dus is er ook maar een kleine binnenstad natuurlijk. Helaas zijn veel winkeltjes gesloten, maar de tocht door de straten van Novigrad is toch leuk. Na een uur te hebben gewandeld gaan we nog even een ijsje eten in de haven en zitten dit heerlijk op peuzelen aan een klein tafeltje van de ijsboer. Daarmee is ons bezoek aan Novigrad ten einde gekomen. Eigenlijk viel het ons een beetje tegen, maar misschien zijn we gewend geraakt en verwend geworden aan de geweldige leuke plaatsjes en bezienswaardigheden die we tot nu toe al gedaan hebben. En eerlijk is eerlijk, we hebben ook deze vakantie al weer heel veel gezien.

Vakantie 2016 (878)

We zoeken de auto op en verlaten dit stadje, we gaan  op weg naar ons appartement. Onderweg halen we nog wat boodschappen, we gaan zelfs naar 2 grote supermarkten, want morgen gaan we weer verder reizen. Als we vlakbij Umag zijn tanken we maar gelijk, dan hoeven we dat morgen niet te doen en kunnen we gelijk op pad. De auto heeft ook een wasbeurtje nodig, want hij zit behoorlijk onder het vuil (voornamelijk stof e.d.). Na een flinke wasbeurt ziet hij er weer als nieuw uit. Vuil kunnen we deze geweldige auto natuurlijk niet achter laten in Hongarije. En, je moet tenslotte ook zuinig zijn op geleende spullen, niet waar?

Nadat we thuis zijn gekomen gaan we nog even lekker op ons balkonnetje zitten. Het is er gewoon warm en na een half uur gaan we naar binnen. Daar is het lekker koel. De zon is inmiddels onder gegaan en wij zijn bezig met de dagelijkse dingetjes. We moeten het natuurlijk wel een beetje bijhouden, niet waar? Zoals gewoonlijk gaat Judith aan de slag met onze reistassen. Deze staan na een klein uurtje, helemaal opnieuw ingepakt en alles goed geordend klaar om morgenochtend zo in de auto te doen. In de loop der jaren heeft zij zoveel ervaring met dit soort dingen opgedaan dat het allemaal zo gepiept is. En, wat het fijne is, Nico hoeft haar nergens mee te helpen. Ze doet het veel sneller in haar eentje dan dat hij zich er mee gaat bemoeien. Omdat we vanmiddag wat later hebben gegeten, eten we vanavond ook niet zo heel vroeg. Het bevalt ons eigenlijk prima om tussen de middag warm te eten en in de avond een broodje of zo.

We maken er geen nachtwerk van deze keer en gaan niet al te laat naar bed. Morgen moeten we om tien uur uit dit appartement zijn, dus kunnen we ook niet al te lang uitslapen, voor zover we dat nog kunnen.

Laku noć i vidimo se sutra
Welterusten en tot morgen

1. Theresia:
    30 september 2016
    Mooie foto's allemaal. Jullie genieten er volop van.
    Groetjes Theresia