Dag 18: Fažana – Helvécia 705 kilometer

5 oktober 2016 - Kecskemét, Hongarije

We zijn al ruimschoots voor de wekker wakker, het is pas half zes, maar dat is meestal als we een belangrijke dag voor de boeg hebben. En, vandaag is zo’n dag. We reizen vandaag naar het plaatsje Helvécia, vlakbij Kecskemét in Hongarije. Daar zullen we de laatste overnachting doorbrengen in deze vakantie. De afstand is ruim 700 kilometer en daarmee, buiten de 1e dag naar Oostenrijk, de langste rit van deze vakantie. Om zeven uur willen we vertrekken. De meeste bagage ligt al in de auto, dus hoeven we niet veel meer naar beneden te brengen.

Fris en fruitig zitten we, in korte broek en t-shirt, aan de tafel en genieten we van ons laatste ontbijtje. We hoeven niet meer te vertellen wie dit ontbijt weer heeft gemaakt, dat is wel duidelijk. Nadat we de boel aan kant hebben gemaakt, gaan we naar beneden, naar de auto. We hebben zo weinig meer mee te nemen dat we maar 1 keer hoeven te lopen. En dat is na deze wandelvakantie ook weleens lekker.

Vakantie 2016 (1220)Om half acht rijden we de grote weg op en even later staan we al bij het eerste tolhuisje. In Kroatië heb je géén vignet nodig, maar moet je gewoon tol betalen om gebruik te maken van de rijkswegen. We gaan er maar eens goed voor zitten, want volgens de routeplanner doen we er bijna 7 uur over. En die routeplanner zat er op de 1e dag maar liefst 2 uur naast (vanwege files en wegwerkzaamheden). Het is erg rustig op de weg en al snel staat de auto op cruise control en zoeven we over de weg. Helaas zijn er veel plekken waar ze aan de weg bezig zijn, waardoor er wat oponthoud is.

Om elf uur hebben we inmiddels 300 kilometer achter de rug, het is niet zo ver Vakantie 2016 (1222)meer van de grens vandaan denken we, en stoppen bij een benzinestation om te plassen en een vignet voor Hongarije te kopen. We hoeven niet meer zo ver tot de grensovergang. Daar is weer wél een vignet nodig om over de rijkswegen te kunnen rijden. Ga je binnendoor, dan hoeft dat niet. Maar dan doe je er wel meer dan 1 uur langer over. Na deze korte tussenstop rijden we weer verder en een half uur later staan we bij de grensovergang. Eerst Kroatië uit en 2 meter verderop Hongarije in. De paspoortcontrole is bij ons een appeltje eitje, maar er staan toch verschillende auto’s langs de kant die gecontroleerd worden.

We komen in de buurt van het Balatonmeer, een zeer toeristische plek in Hongarije. Dit meer is het grootste meer in Midden Europa en heeft een oppervlakte van 592 vierkante kilometer, is 77 kilometer lang. Langs dit zeer bekende meer Vakantie 2016 (1210)liggen allemaal kleine plaatsjes die beginnen met de naam Balaton. We stoppen in één van die plaatsjes, namelijk Balatonlella, misschien kunnen we daar wat eten. Vanuit googlemaps worden we naar een paar restaurants geleid, maar die zijn allemaal dicht. Wat opvalt is dat eigenlijk alle hotels, vakantiehuizen, restaurants, barretjes, ijstenten, enz., enz. gesloten zijn. Overal liggen grote bergen van oude banken, stoelen, tafels, matrassen, enz. op straat. Alsof de halve stad het grofvuil heeft gebeld. Het ziet er bijzonder naar uit en we rijden dan ook maar gewoon verder. Op onze route ligt ook Siófok, een wat grotere plaats. Daar zullen ze vast en zeker restaurants hebben die wel open zijn. Als we Siófok binnen rijden zien we eigenlijk gelijk al wel dat het ook hier een trieste bedoeling is, maar we rijden door.

Vakantie 2016 (1206)Als we bijna de hoop op een maaltijd hebben opgegeven komen we bij een tent die wél open is. Het is niet veel, ligt in een zeer verlaten lange straat met allemaal gesloten winkeltjes en kraampjes, maar het moet maar. We moeten toch wat eten, niet waar? Op de menukaart staat niet veel, maar gelukkig hebben ze ook pizza’s en daar kun je volgens ons niet zoveel aan verpesten. Allebei een pizza dus, die redelijk smaakt. Ook maar een kop thee genomen, dat kun je helemaal niets aan verpesten, zolang je zelf het builtje maar in je beker mag handen. En dat is zo, dus hebben we geluk. We rekenen af en lopen naar buiten. Judith heeft inmiddels haar lange broek al aan en Nico twijfelt niet langer en doet zijn joggingbroek aan. Als we nogmaals door de troosteloze straat kijken proberen we ons voor te stellen hoe het er hier uit zal zien als het hoogzomer is. Dan is het waarschijnlijk één van de leukste en drukst bezochte straten van Siófok!

Binnen no time zitten we weer op de rijksweg en gaan het laatste stuk Vakantie 2016 (1219)overbruggen. Het is al wel wat drukker op de weg geworden, vooral met veel vrachtwagen. Dat betekent dat we niet zo door kunnen rijden als in het eerste gedeelte van onze rit. Geeft niet, we zitten droog en genieten van het uitzicht. Om kwart over vier zijn we op de plek waar we onze laatste overnachting doorbrengen. In het plaatsje Helvécia is Ferienwohnung Vendégház en we worden ontvangen door Gabi de eigenaresse. Zij brengt ons naar onze kamer en legt het één en ander uit. De kamer ziet er keurig netjes uit, het is schoon en zeer ruim van opzet. En weet je wat het mooiste is? De kamer kost maar € 25,- per nacht, voor 2 personen! Wat kun je dan van zo’n kamer verwachten, nou een mooie kamer dus. Als eerste gaan we maar naar de supermarkt om wat te eten voor vanavond en morgenochtend te halen. Een klein stukje van de woning vandaag is de plaatselijke supermarkt en die heeft van alles en nog wat in de schappen staan. Dat is dan geregeld.

Vakantie 2016 (1218)In de avond hebben we contact met Karen & Gilles, kennissen van Arie & Selma, die wij afgelopen april ontmoet hebben en hier niet ver vandaan wonen. We spreken af om morgen bij hun langs te gaan. Ook kunnen we ons inchecken voor de terugreis en dat doen we dan ook maar meteen. Eerst nog 5 kilo extra ruimbagage boeken en dan inchecken. Het is allemaal zo gepiept en binnen een paar seconden hebben we de instapkaarten op onze telefoon staan. Judith heeft daarstraks nog een trui voor ons uit de reistas gehaald, het is hier behoorlijk fris (zeker ten opzichte van de temperatuur in Kroatië) en morgen kunnen we de truien misschien goed gebruiken. Verder doen we onze dagelijkse dingetjes, al zijn we daar niet te lang mee bezig, want zoveel foto’s en filmpjes hebben we vandaag niet gemaakt.

Holnapig, ez az utolsó este a nyaralás!
Tot morgen, het is onze laatste overnachting deze vakantie!

1. Theresia:
    6 oktober 2016
    hoi, jammer dat het alweer voorbij is. en inderdaad je moet even de tijd nemen voor alle verhalen en de mooie foto's door te nemen.
    we zien jullie morgen wel weer. groetjes
  2. Astrid:
    6 oktober 2016
    Was leuk om jullie zo weer te volgen!!