Dag 19: Kecskemét – Spijkenisse

7 oktober 2016 - Spijkenisse, Nederland

We zijn al vroeg wakker, hebben goed geslapen, maar het is wel een ander gevoel dan de andere dagen. Dat zal wel komen omdat het vandaag de laatste dag is van deze vakantie. De kamer waar we slapen is prima en de kachel staat te branden als we ons bed uitkomen. Dat verraad dat de temperatuur hier een stuk lager is dan dat we in de afgelopen weken gewend zijn geweest. We kunnen ons niet herinneren dat we de kachel hebben aangehad, behalve misschien in Oostenrijk. Nadat we gedoucht zijn en de stroom verschillende keren is uitgevallen, gaan we aan het ontbijt. Je raad het al, uitstekend verzorgd door Judith. Misschien is het ontbijt wat soberder dan de andere dagen, maar er staat gewoon een broodje met beleg, crackers, jus ‘d orange en een kop lekkere thee. Prima geregeld Judith. Kun je ook regelen dat het weer hier een beetje beter wordt? Het regent behoorlijk en het ziet er buiten grauw en grijs uit. Herfstachtig gewoon.

Als het ontbijt naar binnen is gewerkt gaan we de laatste spullen, toilettassen e.d., Vakantie 2016 (1219)in de reistas doen en zijn we klaar om te vertrekken. De spullen worden in de auto gedaan, het past er allemaal keurig netjes in en we laten 2 klapkratjes achter die Arie een volgende keer meeneemt naar Nederland. Jammer dat het zo’n slecht weer is, maar misschien wordt het nog droog. Om tien uur  vertrekken we uit het plaatsje Helvécia naar Jakabszállás. Het is maar 20 kilometer verderop, dus zijn we er snel. Daar gaan we Karin & Gilles bezoeken. Dit zijn kennissen van Arie & Selma, afkomstig uit België, die wij dit jaar ontmoet hebben en zij hebben ons uitgenodigd voor een lunch. En, dat kunnen we natuurlijk niet afslaan. Bij de plaatselijke bakker halen we wat lekkers om mee te nemen. Wat het is weten we zelf niet, want de vrouw bij de bakker spreekt geen woord meer dan Hongaars en ons Hongaars is ook niet meer wat het geweest is. Op de gok nemen we 2 verschillende soorten mee.

In april van dit jaar zijn we al eens een keer naar Gilles & Karin geweest en het enige wat wij daarvan herinneren is dat we over een lang zandpad moeten. Omdat Vakantie 2016 (1224)het geregend heeft zal dit zijn sporen op de auto wel nalaten, vrezen we. Dat wordt nog een keer schoon spuiten! We rijden langs de temető (begraafplaats) en moeten dan ergens links af het zandpad in. Het zandpad missen we en even verderop kunnen we linksaf slaan een zandpad op. Dat moet hem zijn! Helaas, na 2 kilometer hebben we nog geen huis gezien, terwijl ze hebben gezegd dat het 1.700 meter over het zandpad moeten, dus je begrijpt het al: we zitten verkeerd. Eerst een stuk achteruit en dan kunnen we draaien. Terug op de weg gekomen rijden we opnieuw naar de temető en zien gelijk het goede zandpad. Voorzichtig rijdend door het natte zand en inderdaad na 1.700 meter komen we bij het landgoed van Gilles & Karin. Ondanks dat het nog steeds slecht weer is, ziet het er toch erg leuk uit.

We worden hartelijk ontvangen, drinken koffie en daarna wordt de wijn open Vakantie 2016 (1220)getrokken. Niet voor Nico natuurlijk, want die heeft deze vakantie al genoeg sterke drank op. Karin heeft heerlijke spaghetti gemaakt en dat gaat er in als koek. Tijdens het eten kletsen we met elkaar over van alles en nog wat. Gilles & Karin krijgen niet zo vaak visite en vinden het erg leuk dat ze weer eens wat gasten hebben. Als we net klaar zijn krijgen we een telefoontje dat er inbraakalarm is bij Arie & Selma’s huis. Gilles en Nico gaan er snel naar toe, maar als ze op de weg naar hun huis rijden, komen ze de politie al tegen. Die heeft waarschijnlijk ook een alarmmelding gehad en is gelijk gaan kijken. Voor de zekerheid nemen wij ook nog een kijkje en er is gelukkig niets aan de hand. Je weet het maar nooit natuurlijk.

Nadat we weer over het zandpad zijn gereden en ons weer bij Karin en Judith voegen gaan we gewoon verder met eten en drinken. Gilles trekt nog maar eens Vakantie 2016 (1226)een flesje wijn open, maar de dames zitten inmiddels al behoorlijk vol. Ook de door ons gekochte koeken moeten er aan geloven en eerlijk is eerlijk, ze smaken nog prima ook. Er wordt nog maar eens een kop thee of koffie ingeschonken en Gilles laat aan Judith een deel van zijn woonomgeving zien. Het ziet er allemaal erg netjes en verzorgd uit. Ondanks dat de bladeren volop van de boom vallen straalt het orde en netheid uit, iets wat bij Gilles goed verzorgd is. Hij is van mening dat je het allemaal goed moet bijhouden. Dat kost uiteraard tijd en inspanning, maar je krijgt er wel een goed en mooi resultaat van.

Vakantie 2016 (1227)Het is tijd om afscheid te nemen, we moeten immers naar het vliegveld van Budapest. Daar vliegen we om tien voor negen naar Rotterdam. Op weg naar het vliegveld stoppen we nog even om te tanken en gaan we ook nog even langs de carwash. Doordat we zo’n 11 kilometer (1 keer heen en weer verkeerd gereden en 2 keer heen en weer naar Gilles & Karin) over zandpaden zijn gereden, ziet de pas gewassen auto er niet meer uit. En zo kunnen we die natuurlijk niet aan de eigenaar afgeven. Nico maakt hem helemaal schoon en ook dat is weer zo gebeurt. De rit naar het vliegveld is niet zo lang. Jammer genoeg is het onderweg erg slecht weer, maar als we er bijna zijn klaart het gelukkig weer op en wordt het droog.

Vakantie 2016 (1231)Binnen no time staan we in de rij om onze reistassen af te geven bij de balie van Transavia. Het is behoorlijk druk, blijkbaar vliegen er veel mensen vanuit Budapest naar andere landen. Na het afgeven van de tassen, we hebben deze keer géén overgewicht (althans de tassen dan) en moeten naar gate A16. Oeps daar staat een hele lange rij voor de controle van paspoorten en handbagage. Wat een gedoe is dat toch iedere keer, riem af, armband af, laptop uit de tas, vest uit, alles moet door de scan. Het is zelfs zo erg dat er bij een vrouw het alarm afgaat, omdat zij een beugel bh draagt! Het zal allemaal wel nodig zijn.

Vakantie 2016 (1235)We zijn een beetje aan de vroege kant en moeten dus nog even wachten totdat we kunnen boarden. In Budapest moet je van de ene hal naar een andere hal om daarna over het vliegveld te lopen naar het vliegtuig. Het laatste stuk is eigenlijk net zo als in Rotterdam. We zitten met z’n tweeën op rij 23 en krijgen géén 3e passagier naast ons. Dat is altijd fijn en geeft een beetje extra ruimte. De vlucht gaat voorspoedig, 5 minuten eerder vertrekken en 10 minuten korter vliegen en je bent een kwartier eerder geland dan gepland. Het is altijd erg leuk als je in de avond komt aanvliegen, want dan kun je lichtjes van de steden Rotterdam en Schiedam goed zien. We proberen een foto te maken, maar het resultaat is niet al te goed, denken we. Oordeel zelf maar.

Op het nieuwe gedeelte komen we Rotterdam The Haque Airport binnen om onze Vakantie 2016 (1239)tassen te halen. Ze komen er al vrij snel aan en daarna kunnen we naar de ontvangsthal. Daar staan Jordy & Kim op ons te wachten. Als we om iets over twaalf, nadat we in Hoogvliet nog even bij MacDonalds een hamburger hebben gegeten, de Vijverboslaan in rijden, is onze vakantie afgelopen. Het is heerlijk om op vakantie te zijn, maar ook weer lekker om in je eigen huis terug te komen. Omdat het al laat is pakken we de toilettassen uit de tas en gaan heerlijk in ons eigen bed liggen.

De wijze van vakantie dit jaar is op het laatste moment tot stand gekomen. Het Vakantie 2016 (1234)was heerlijk. We hebben ontzettend veel gezien, zijn in Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en Hongarije geweest. Van bergbeklimmen tot aan het zwembad liggen, van winkelen tot aan een haven voor Arie bekijken, we hebben het allemaal gedaan. Het was ook dit jaar weer leuk om reisverslagen te maken, foto’s te laten zien en filmpjes samen te stellen. Het is voor ons een mooie herinnering, welke vastgelegd is in ons reisblog http://www.vakantie-2016.reislogger.nl. We kunnen er altijd naar terugkijken.

Wij hopen dat de lezers het leuk vonden om onze avonturen een beetje te volgen.

Bis zum nächsten Jahr.
Do naslednjega leta.
Tek iduće godine.
Csak jövőre.

Tot volgend jaar.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade